business intelligence CASE

För att du bättre ska förstå vad vi menar med datatrolleri har vi publicerat ett urval av referenser.
Resultatet är ofta enorma tidsbesparingar och nya smarta rapporter för effektivare beslut. 


HUMANA
- ETT AV SVERIGES LEDANDE PRIVATA OMSORGSFÖRETAG

Humana skulle implementera ett nytt koncernredovisningssystem och strukturerade i samband med implementationen om sin organisation. Kugghuset förkortade med hjälp av systemintegration och uppföljning implementationstiden med flera månader.

UTMANINGAR:

  • Företaget hade sedan många år gjort sin konsolidering i Excel och skulle med en pressad tidsplan implementera ett koncernredovisningssystem

  • Organisationen genomgick under implementationsfasen stora omstruktureringar och dessa behövde bli korrekta i koncernredovisningen

  • Ett bokslut skulle mitt i sommaren levereras direkt efter implementation ur det nya koncernredovisningssystemet

LÖSNING(AR):

  • En integration mellan företagets ekonomisystem MS Dynamics NAV och koncernredovisningssystemet Aaro byggdes i SQL Server

  • En modell i Power Pivot skapades för att från första dag kunna få en överblick av organisationsstrukturen som den lades upp i koncernredovisningssystemet

  • Ett antal finansiella rapporter för operativ uppföljning och bokslutsunderlag togs fram med ExOpen Report

EFFEKTER:

  • Implementationstiden av koncernredovisningssystemet förkortades med två till tre månader

  • Tid för löpande inrapportering från ekonomichefer i dotterbolag har eliminerats

  • Det första bokslutet i det nya systemet kunde levereras i tid och kommande bokslutsprocesser har optimerats

  • Verksamheten kunde från första dag använda koncernredovisningssystemet för den operativa rapporteringen

 

KORTVERKSAMHET I STOR SVENSK BANK

Banken hade ett mycket tidskrävande rapporteringsarbete och kunde inte analysera sin verksamhet. Kugghuset byggde en lösning som sparade in 40 timmars rapporteringsarbete per månad. Ledning och chefer har nu tillgång till en analysmiljö där de direkt kan få svar på sina frågor.

UTMANING:         

  • Mer tid spenderades på att ta fram rapporter än på analys

  • Många steg i rapporteringen med mycket manuellt arbete i Excel gjorde rapporteringsprocessen personberoende

  • Rapporter gav upphov till fler frågor som inte kunde besvaras utan ytterligare tidskrävande analyser

LÖSNING(AR):           

  • Dataflödet analyserades och det konstaterades att många steg i rapporteringen gick att eliminera

  • En lättförståelig och användarvänlig modell i Power Pivot skapades och relevant kunddata lästes in.

  • Ett antal färdiga analyser och KPI’er togs fram.

EFFEKTER:          

  • Flera dagars arbete med rapportering har sparats in varje månad.

  • Banken kan förstå sin verksamhet och fatta faktabaserade beslut om vilka produkter/kunder som ska prioriteras.

  • Ledningen arbetar nu med en månatlig rapportering där de direkt kan hitta svar på de frågor som dyker upp.

 

ANDRA ORGANISATIONER SOM VI HAR TROLLAT MED

Screenshot 2014-10-20 15.46.37.png
Screenshot 2014-10-20 15.51.00.png
Screenshot 2014-10-20 15.52.26.png
Screenshot 2014-10-20 15.16.37.png
Screenshot 2014-10-20 15.44.47.png
Screenshot 2014-10-20 15.28.11.png
Screenshot 2014-10-20 15.43.08.png
Screenshot 2014-10-20 15.57.32.png
Screenshot 2014-10-20 15.23.54.png
Screenshot 2014-10-20 15.49.18.png